16. 1. 2025

Šumperská komise životního prostředí, kde máme své zástupce, včera za účasti vedení města a městské policie jednala o městské cyklistice a o bezpečnosti u škol/ek.

V obecné rovině správně zaznělo, že pro město je cenný každý jednotlivý případ, kdy člověk při denním dojíždění sedne na kolo namísto za volant. Proto je potřeba této cyklistice vycházet maximálně vstříc. Jednání v nás vzbudilo opatrný optimismus v otázce otvírání dalších cykloobousměrek (jednosměrek průjezdných pro cyklisty obousměrně; zásadní by byla třeba ulice 17. listopadu jako přímé napojení od nádraží k severním sídlištím). Naději má i plán zpřístupnit pro cyklisty některé nepříliš zalidněné periferie pěší zóny (např. část Kozinovy, propojka Terezínské na Hlavní třídu). Bohužel jsme nenašli podporu pro názor, že cyklisté by měli mít v pěší zóně aspoň takové postavení jako několikatunové dodávky, které se tu legálně projíždějí až do desáté hodiny dopolední (cyklisté smějí jen do osmi).

Téma bezpečnosti a každodenní parkovací divočiny u některých školek a škol je silně vnímáno, naráží ale na nízký počet dostupných hlídek městské policie a tím na špatnou vymahatelnost existujících pravidel. Jedním z možných (a zvažovaných) řešení je zcela vymístit parkování z kritických slepých uliček a rozptýlit je po blízkém okolí tak, aby posledních 100–150 metrů ke školce bylo nevyhnutelně pěších.