11. 9. 2023

Nové tzv. chytré parkoviště na Erbenově ulici v Šumperku i po červnové kolaudaci a srpnové mediální prezentaci trpí dětskými neduhy. Včera dopoledne jsme v terénu počítali volná parkovací místa a srovnávali je jednak s čítačem volných míst u vjezdu na parkoviště, jednak s údaji v sekci „Smart city“ na stránkách města. Zatímco internet v tuto dobu zobrazoval v zásadě správné údaje, vjezdový čítač si „vymýšlel“ 40–45 volných míst navíc.

Prohlídka volných míst ukazuje různý fyzický stav parkovacích čidel: některá jsou asi ještě v původním instalačním stavu, řada je jich však zalitých jakousi pryskyřicí, zřejmě po výměně nefunkčních kusů. Další místa jsou zaklopena plastovou krytkou s logem města, pod kterou se zřejmě nachází čidlo jiného typu nebo úpravy (tato viditelně nerespektuje požadovanou zatížitelnost 5 tun). Celková poruchovost původních čidel je každopádně znepokojující a nabízí se otázka, zda se Šumperk stal testovacím polem pro nevyzkoušené „smart“ řešení. A také otázka, jak bude na improvizovaně upevněných čidlech v budoucnu probíhat výměna baterie. Smluvně zakotvena je pětiletá výdrž.

Řádné vyreklamování nedostatků je nejen v zájmu města, ale také v zájmu zde spoluvládnoucího hnutí ANO. To je totiž personálně propojeno s dodavatelem parkovacího monitoringu na Erbenově, a to právě v osobě uvolněné radní pro energetiku a Smart city.

Projekt parkovacího monitoringu v ceně přes 2 miliony korun, stejně jako nepříliš využívaná cyklověž u nádraží, vede k obecnějšímu závěru, že technologie ve veřejném prostoru by neměly být „smart“, ale „wise“. Nemají být chytré, ale moudré. Nemusí to být nutně nabité elektronikou, přenášet data a stát miliony. Musí to fungovat, být odolné proti počasí i vandalům a sloužit občanům města ještě patnáct, dvacet let po instalaci.

Vjezdový čítač v tuto chvíli slibuje 88 volných míst, ve skutečnosti jich je něco pod padesát (většina vpravo vzadu, mimo foto).

150 parkovacích čidel nabývá nejrůznějších úprav…